Instagram algoritme: Alles wat je moet weten

De waarheid over het algoritme

De meeste mensen geloven dat er een geheime, cryptische code is om Instagram te kraken, en als dingen niet werken, dan moet het algoritme ze haten! Ze zeggen kreten zoals “Het algoritme is tegen mij”, “wat ik ook doe, mijn content wordt niet weergegeven in de feed”, “waarom verkleint het algoritme mijn bereik?”.

In werkelijkheid heeft het algoritme geen favorieten, het is gewoon machine; voortdurend in ontwikkeling op basis van gebruikersgegevens. Omdat het voortdurend evolueert, moeten we mee evolueren, vooral als we onze volgers willen laten groeien en onze content door de juiste mensen willen laten zien.

Waar is het algoritme voor bedoeld?

Het doel van het Instagram-algoritme is om ons zo lang mogelijk op de app te houden. De beste manier om dit te bereiken, is door content te vinden waar we van houden en deze vervolgens recht voor ons te plaatsen. Het algoritme probeert je te laten zien wat JIJ het liefst wilt zien. Het geeft altijd prioriteit aan content van accounts waarin je eerder interesse hebt getoond.

Maar hoe weet het algoritme waar je in geïnteresseerd bent? Nou, het volgt constant een paar belangrijke dingen. Het eerste waar het algoritme naar kijkt, is wie je volgt en hoe je met hun content omgaat. Vind je hun posts leuk, reageer en deel je, of ben je een stille scroller? Het beoordeelt het type content dat je leuk vindt door de content te categoriseren waarmee je het meest communiceert. Het weet bijvoorbeeld of je van mode, reizen, sport of beauty houdt door simpelweg de content te scannen en hashtags te volgen.

Vervolgens volgt het algoritme de frequentie van betrokkenheid bij bepaalde content en accounts. Als jouw betrokkenheid bij een account begint af te nemen, is de kans kleiner dat je dat account te zien krijgt. Heb je ook dat je soms na een tijdje een bepaald account minder op je homepagina ziet? De reden dat dit gebeurt, is omdat na verloop van tijd de interesse in dat account geleidelijk aan verdween, totdat Instagram aannam dat je niet meer geïnteresseerd was. Het houdt ook rekening met wie je zoekt in het zoekmenu en naar welke accounts je berichten verzendt.

Hoe kan je het algoritme in je voordeel laten werken?

Het algoritme verandert voortdurend, omdat het platform voortdurend relevante content aan zijn gebruikers probeert te leveren, zodat ze zo lang mogelijk op de app blijven. Het kan moeilijk zijn om de constante ontwikkelingen bij te houden, maar in plaats van je te vertellen hoe je het Instagram-algoritme kunt verslaan, willen we dat je begrijpt hoe het werkt om zo je voordeel er mee te doen!

1. Creëer interesse om betrokkenheid aan te moedigen
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

De eenvoudigste manier voor het algoritme om te weten of jouw content interessant is voor gebruikers, is door het aantal reacties, vind-ik-leuks, gedeelde berichten, opgeslagen berichten of weergaven bij te houden. Plaats content die betrokkenheid aanmoedigt, schrijf bijschriften over doordachte onderwerpen en begin een zinvol gesprek. Beantwoord zoveel mogelijk opmerkingen en dit zal in de loop van de tijd verdere opmerkingen aanmoedigen.

2. Focus op authentieke engagement
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Instagram wil je content laten zien van de mensen waar je het meest om geeft – voornamelijk je familie en vrienden. Met wie heb je regelmatig contact, met wie stuur je regelmatig berichten en naar wie zoek je? In plaats van energie te verspillen aan Instagram-algoritme-hacks die je misschien alleen kortetermijnresultaten opleveren, concentreer je je op de verbindingen die je opbouwt met je publiek. Zorg ervoor dat je reageert op DM’s en reacties op je berichten, want hoe meer je interactie hebt met je volgers, hoe beter!

3. Blijf consistent
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Het algoritme laat je geen content zien waar je maar af en toe mee bezig bent. Om het algoritme ervan te overtuigen dat jij de pagina bent waar jouw doelgroep naar op zoek is, is het belangrijk om consistente interacties met jouw doelgroep te hebben. Laten we het algoritme even vergeten en nadenken over hoe je vrienden maakt in het echte leven. Hoe meer tijd je met mensen doorbrengt, hoe dichter je bij elkaar komt en hoe meer je je gehecht voelt. Wanneer vrienden minder tijd met elkaar doorbrengen, begint de band te vervagen. Zo werkt Instagram ook.

4. Heb een duidelijk gedefinieerde niche.
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Vooral wanneer je net begint, moet je ervoor zorgen dat je je concentreert op het plaatsen van content die relevant is voor jouw niche. Als je consistent bent, begint het algoritme jouw inhoud te delen met mensen die geïnteresseerd zijn in jouw niche of het onderwerp waarop jij je richt. Zodra je een sterke en loyale aanhang hebt ontwikkeld, heb je meer vrijheid om naar andere inhoud te vertakken zonder dat dit een impact heeft op je betrokkenheid of groei.

5. Gebruik de laatste functies
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Instagram verandert voortdurend en je strategie moet mee veranderen. Het algoritme heeft de neiging om content van zijn nieuwere functies te delen om gebruikers te stimuleren deze functies te gebruiken. Dat is de reden waarom wanneer Instagram een nieuwe functie uitbrengt, je een van de eersten moet zijn die het gaat gebruiken! Reels en videos zijn op dit moment een enorme hit en het algoritme geeft deze video’s zeker prioriteit boven andere.

Lees hier meer over reels: https://www.getsocialstudio.nl/reels/

6. Wees actief op je stories
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Stories die als eerste in de feed van een gebruiker verschijnen, zijn van de accounts waarmee ze het meeste interactie plegen. Opmerkingen, vind-ik-leuks en DM’s tellen allemaal mee voor de plaats in de feed van een gebruiker, en wanneer de gebruiker zich bezighoudt met je verhalen, ontstaat er een bevestiging van de interesse van gebruikers in jouw account.

7. Post op de beste tijden voor je volgers
Get Social Studio, Social media beheer, Social media management, Reels cursus, Reels university, Instagram cursus

Dit lijkt misschien logisch, maar helaas zie ik dit nog vaak genoeg verkeerd gaan. Het is belangrijk om je statistieken te analyseren om erachter te komen waar de meerderheid van je publiek vandaan komt, zodat je berichten kunt plaatsen op een moment dat ze het meest actief zijn op Instagram. Als je post terwijl iedereen slaapt, gaat het algoritme ervan uit dat je content niet zo goed is omdat deze minder aandacht krijgt.

Conclusie

Kortom, er is dus geen geheime, cryptische code om Instagram te kraken. Het Instagram-algoritme heeft geen favorieten. Simpel gezegd, het Instagram algoritme verbetert continu de gebruikerservaring op basis van gebruikersgegevens. Het is zo krachtig (en nauwkeurig), omdat het zoveel gebruikersgegevens heeft verzameld om het algoritme precies te voeden. Instagram zal altijd prioriteit geven aan de gebruiker, kijkend naar waar de gebruiker interactie mee pleegt.

Om te kunnen groeien en een hoge mate van betrokkenheid bij je publiek te kunnen behouden, moet je je concentreren op je doelgroep. Je moet luisteren, proberen hun problemen te begrijpen en zoveel te helpen als je kan. Uiteindelijk draait het allemaal om het opbouwen van betekenisvolle relaties met de mensen achter die telefoons.

“Authenticiteit en transparantie zijn de sleutel tot het opbouwen van duurzame betrokkenheid op Instagram”, zegt het Instagram Creators-account, “proberen te spelen met het systeem kan op korte termijn voordelen opleveren, maar het is geen recept voor succes op lange termijn… Zorg ervoor dat je content creëert die je volgers en community betrokken houdt en constant terug laat komen voor meer!”